21. dubna začíná mezidobí Země

Měsíc duben je mezidobím Země. V posledních dvou týdnech tohoto období je vhodné si začít pomalu zvykat na potraviny, které jsou typické pro letní období.


V přechodném období začínáme postupně přecházet na potraviny, které podporují činnost srdce a cév.

Mezi ně patří pohanka, kukuřice, červená fazolka, mrkev, celer, červená řepa, čekanka, kopřiva, černý sezam, červená paprika, jahody.

Choďte ven na procházky, sportujte v přírodě.


Pohankové karbanátky s houbami a koprovým dipem

Co potřebujeme: 70g pohanky, 2 vejce, špetku šafránu, sůl, 2 polévkové lžíce sušených nebo čerstvých hub, bílý pepř, kmín, 1 cibulku, nať pažitky/celeru/petržele.

Jak na to: pohanku uvaříme se solí a šafránem a snažíme se, aby se voda vsákla a pohanka byla mírně rozvařená. Na cibulce podusíme houby s kmínem a na nudličky nakrájenou cuketu a necháme vychladnout. Po vychladnutí vmícháme do pohanky houby s cuketou a našlehané vejce, osolíme a opepříme a pomocí pohankových vloček tvoříme karbanátky, které klademe na pečící papír a upečeme v troubě. Pokud se vám nechce zdržovat s karbanátky, můžete upéct jako sekanou ve formě na biskupský chlebíček. Podáváme s bramborovou nebo nastavovanou kaší či s bramborem.

Koprový dip: 1 polévková lžíce čerstvého kopru, 1 kelímek kozího/sójového jogurtu, sůl, bílý pepř, citrónová šťáva. Jemně nasekaný kopr smícháme s jogurtem, osolíme, opepříme a zakapeme citrónovou šťávou.

Semínkové Chia krekry s dipem z manga

Co potřebujeme: 1 díl chia semínek, 1 díl slunečnicových semínek, 1 díl dýňových semínek, 1 díl sezamových semínek, 2 díly vody, 1 stroužek česneku (rozmačkaný), 1 polévková lžíce nastrouhané cibule, sůl.

Jak na to: předehřejte troubu na 160C, vyložte plech pečícím papírem. Ve velké misce smíchejte všechna semínka dohromady. V menší misce dobře spojte vodu, česnek a cibuli, zalijte jí semínkovou směs, dochuťte solí a dobře promíchejte. Nechte hmotu odpočívat 30min do zhoustnutí. Pomocí špachtle rozetřete hmotu na plech s pečícím papírem, rádýlkem nebo nožem rozkrájejte na libovolné tvary a pečte cca 30-40 min.

Dip z manga

Co potřebujeme: 1 oloupané a nakrájené mango, šťávu ze 2 limetek, 2 lžíce javorového sirupu, ½ kávové lžičky mletého římského kmínu, 1 stroužek česneku, sůl, pepř mletý bílý, olivový olej 3 až 4 lžíce, 2 lžíce čerstvého nasekaného koriandru.

Jak na to: mimo koriandru a oleje vše rozmixujeme, pak pomalu vmícháme olej a koriandru.


Salát z kedlubny

Co potřebujeme: 2 velké kedlubny, čerstvý kopr, olej, 1 fialová cibule, 2 lžíce zakysané smetany, citrónová šťáva.

Jak na to: brukve uvaříme v osolené vodě 5 minut a necháme vychladnout a oloupeme. Cibulku nakrájíme a lehce opražíme a necháme vychladnout, brukev nastrouháme na hrubém struhadle, přidáme cibulku, osolíme, okyselíme citrónovou šťávou a dochutíme najemno nasekaným koprem. Nakonec vmícháme zakysanou smetanu. Můžeme použít i sójovou.