Ordinace Praha
Poliklinika Maceškův palác
Budečská 32, Praha 2

lien@lien.cz

 

Tel: 602 347 100

Ordinační hodiny
Po - Út 7:00 až 17:00
Středa -  zavřeno
Čtv - Pá 7:00 až 17:00

Objednávky telefonicky
nebo prostřednictvím sms zprávy: 602 347 100. 
Pro objednání nepoužívejte e-mail.

  • Facebook Lien
  • SoundCloud Lien
  • twitter renata lien
  • mailing Renata lien
  • Renata Lien Youtube
  • Linkedin Renata Lien čínská medicína
  • Instagram Renata Lien Čínská medicín

© 2020 by Renata Lien

    Bojíte se jarní únavy?


    Vyzrajte nad únavou

    Jsme tím, co jíme, pijeme a dýcháme. Naše strava by měla být v souladu s jednotlivými ročními obdobími, která se v přírodě odehrávají, vždy vyvážena dostatečnou aktivitou i dostatečným odpočinkem. Základ stravy by měly tvořit potraviny, které se evolučně vyvíjely tam, kde momentálně žijeme. 

    Též bychom se měli vyhnout potravinám, které zahleňují:

    • Mléko a mléčné výrobky (mimo másla),

    • pšenice a všechny výrobky z ní,

    • bílý i hnědý cukr, banán,

    • lilek a rajčata a které zachlazují a podporují tvorbu hlenu,

    • zelenina v syrovém stavu – papriky (lépe stravitelné jsou například grilované, osmahnuté na trošce oleje),

    • salátové okurky (pouze k hotovému jídlu jako obloha nebo salát, kdy použijeme pepř nebo jiné zahřívací koření),

    • všechny druhy exotického ovoce (konzumovat zřídka v letním období, nejlépe po hlavním jídle nebo odpoledne v malém množství).

    Během roku procházíme změnami, které přináší střídání jara, léta, podzimu a zimy. A právě přírodní zákony jsou důležité i při výběru jídla. Vyrovnaná strava, dostatečný pohyb, pravidelnost v jídle, to vše prospívá našemu tělu a podporuje jeho imunitu a vitalitu.

    Co jíst na jaře?

    V jarním období přidejte k základu stravy, tepelně upravenému jídlu, co nejvíce zelených natí, které kromě vitamínů obsahují také velmi cenné enzymy. Patří mezi ně pažitka, petržel, řeřicha, mladé listy pampelišek a kopřiv, sedmikrásky, ptačinec, popenec, česnek medvědí nebo polníček. Jezte také první jarní zeleninu - ředkvičky a hlávkový salát. 

    Neoslabujte svoji slezinu

    Vyhněte se ovocným nebo zeleninovým smoothies a nejezte syrovou zeleninu. Zejména vy, kteří jste unavení, máte pocity tíhy v končetinách a v žaludku a do ničeho se vám nechce. Mnohem lépe vám na podporu imunity a vitality poslouží vývary ze zeleniny, obilovin a congee z bezlepkových obilovin.

    Namísto smoothie si uvařte zeleninový vývar, který podporuje tvorbu tekutin. Můžete do něj přidat čerstvou zeleninu, kterou buď spařte horkým vývarem nebo ji poduste zvlášť a přidejte do vývaru. 

    Zeleninový vývar 

    Co potřebujeme: směs kořenové zeleniny (mrkev, celer, petržel, zelené listy jarní cibulky, pórek nebo libeček), sůl, 1 bobkový list, 4 kuličky pepře.

    Jak na to: zeleninu očistěte a nakrájejte nadrobno, zelené natě omyjte a natrhejte, vložte do osolené vody, přiveďte k varu, stáhněte a vařte ještě 30 minut. Vývar slijte a rozvařenou zeleninu vyhoďte.  

    Do vývaru zavařte novou zeleninu nakrájenou najemno, přidejte zelené natě a podávejte. 

    Čistý zeleninový vývar můžete konzumovat při pocitech vysušení, zácpě apod. 

    Do zeleninového vývaru můžete také zavařit obiloviny, přidat uvařené luštěniny (hrášek, fazolky, cizrnu) nebo ho servírovat například s vejcem natvrdo rozkrojeným na čtvrtky. 

    Co je congee?

    Připravuje se z bezlepkové obiloviny a využívá se jako ranní kaše nebo celodenní jídlo pro podporu energie, při nachlazení, chronických nemocech apod. 



    A jak si congee připravíme?

    Co potřebujeme: 1 díl kulatozrnné nebo hnědé rýže, 10 dílů vody

    Jak na to: rýži s vodou dejte do velkého hrnce, protože rýže hodně pění,a přiveďte k varu. Stáhněte a vařte při nejnižší teplotě 3 až 4 hodiny. Nechte vychladnout, přendejte do uzavíratelné nádoby a uložte do chladničky. Jednotlivou porci si vždy odeberte a ohřejte. Nesolte. Congee můžete v lednici skladovat 5 dnů.

    Pro přípravu můžete použít také kulatozrnnou rýži, jáhly, pohanku nebo oves, který má velmi nízký obsah lepku.