Březnu vládne Zajíc

Zajícův vliv v tomto jarním období má mimořádný vliv na zachování rodu, rodové linie. Je to období, kdy se v přírodě rodí mláďata. Měsíc je ve znamení žlučníku, který uchovává a vylučuje žluč. Žlučník ovlivňuje rozhodnost.


Tento měsíc nám připraví další výkyvy počasí. Po výrazném ochlazení se oteplí a my budeme moci vyrazit do jarní přírody. Jenže to nebude trvat dlouho a zase si na konci března rádi oblékneme větrovku.


V tomto období vrcholí funkce tlustého střeva, začínají se více prokrvovat orgány a mozek. Naopak ti, co mají v nepořádku ledviny, mají mnohem větší problémy s jarní únavou.


Je to přesně čas na očistu. Věnujte se tlustému střevu a vyprazdňování, vyzkoušejte očistné klystýry, očistěte mysl, vyčistěte byt, skříně.


Jak podpořit ledviny, pokud trpíte jarní únavou


Masové vývary

Masové vývary vždy sloužily na podporu vitality, regeneraci po horečnatých onemocněních, únavě, chudokrevnosti a vyhublosti. Abyste získali cenné látky z masa, je potřeba ho vařit nejméně 4 až 6 hodin při mírném varu a nepoužívat papiňák. Důležité je též vařit vývar s masem s kostí, z odřezků apod. Jakmile budete vařit maso bez kosti, stane se vývar silně kyselinotvorným. Nejcennější ve vývaru jsou kosti, nikoli samotné maso. Proto se pro jeho přípravu nejlépe hodí krky, žebra, oháňka, kosti.

Pokud chcete mít polévku silnější, maso vkládáme do studené vody. Jestliže potřebujete mít šťavnatější maso, vložte ho do horké vody. Pěnu nesbíráme, jsou to cenné bílkoviny.

Co potřebujeme: vodu, sůl, kosti s masem, zelené bylinky, pórek, jarní cibulku, mrkev, celer, petržel kořen, stroužek česneku, 4 plátky syrového zázvoru, bobkový list, celý pepř, sůl.

Jak na to: do vody vložíme kosti s masem, omytou a nakrájenou zeleninu, kterou neloupeme. 1 mrkev, plátek celeru, petržel nať pórku nebo cibule, koření a uvedeme do varu se špetkou soli. Vaříme alespoň 4 až 6 hodin na mírném ohni. Vývar přecedíme a necháme vychladit, maso obereme a nakrájíme do vývaru. Polévku uvedeme k varu, přidáme jemně nakrájenou zeleninu, polévku stáhneme a přikryjeme pokličkou a zeleninu necháme dojít. Jako zavářku použijeme rýži, rýžové nudle, vejce, kroupy, které uvaříme bokem a vložíme do vychladlé polévky. Zeleninu můžete též spařit horkým vývarem.


Jaké maso použít?

Hovězí maso není vhodné při dně a při kožních onemocněních. Na druhou stranu je velmi prospěšné při doplňování krve zejména prostřednictvím vývarů.


Kachna podporuje krvetvorbu, zvlhčuje a napomáhá tvorbě tekutin, čistí horkost, je mírně diuretické. Hodí se při chudokrevnosti a všude tam, kde je únava a nedostatek energie a vysušené sliznice nebo suchý kašel, zácpa.

Králík je vhodným doplňkem jídelníčku při dietách a ve vyšším věku. Vývar z kostry králíka je velmi jemný a lehce stravitelný.

Kuřecí kostry jsou pro vývar skvělé, doplňují energii a podporují krvetvorbu, zahřívají organismus a podporují chuť k jídlu. Jsou vhodné na vývary, když je potřeba posílit, prohřát a doplnit. Nejsou vhodné při kožních onemocněních, vysokém tlaku a v klimakteriu, kdy se objevuje návalové pocení.

Krůtí maso vyživuje krev, posiluje kosti a je vhodné pro oslabené jedince, při únavě apod.


Vývar ze slepičí kostry se využíval při léčbě nachlazení, průjmu nebo horečky.


Vepřové maso podporuje činnost jater, doplňuje ledviny a tvoří krev, zvlhčuje. Tomuto masu by se měli vyhýbat ti, kteří trpí kožním onemocněním; velmi střídmě by ho též měli konzumovat lidé s kardiovaskulárními onemocněními. Vývar z vepřových žeber je na podzim a v zimě vhodným doplňkem stravy, který nám dodá energii a teplo. Nadměrná konzumace vepřového masa vede k obezitě a tvoří vlhko a hlen.


Vnitřnosti jsou daleko hodnotnější potravinou oproti svalovině. Naši předkové je využívali v léčebné dietetice zejména k podpoře a doplnění organismu. Vnitřnosti mají velké množství vitaminů a nerostných látek. Asi nejhodnotnější jsou játra, která obsahují vitamin A, B, C a D, 20 % bílkovin a 4 % tuku.

  • Hovězí játra tonizují krev. Jsou výborná při chudokrevnosti, bledosti, únavě, při bušení srdce.

  • Kuřecí játra podporují tvorbu krve a prohřívají. Jsou vhodná při únavě, impotenci, pomočování, nespavosti a svalové slabosti.

Játra je vhodné podusit zvlášť a pak vložit do hotového vývaru nebo z nich připravit játrové knedlíčky nebo nočky do polévky.


Jak pročistit tlusté střevo?

Sklenice teplé vody ráno na lačný žaludek, můžeme přidat 1 kávovou lžičku medu, pomůžeme pročišťovat střevo a zbavit ho toxinů.


Do jídelníčku nezapomeňte zařadit potraviny, které mají dostatek vlákniny, obsahují hodně minerálů, podporují trávení, činnost střeva a vstřebávání živin. Mezi ně patří rýže, jáhly, černá rýže, oves, pohanka, fazolky všeho druhu, brambory, batáty.

Při problémech s hemeroidy je vhodné zařadit do jídelníčku řapíkatý celer, rosolovku, špenát, sezam, piniové oříšky, divokou rýži, vlašské ořechy a další potraviny bohaté na celulózu, které podporují střevní peristaltiku a uvolní střeva.


Naopak bychom to neměli přehánět s celozrnnými potravinami, jíst pravidelně, jídlo řádně rozžvýkat a nepít během jídla.