Duben, měsíc nabitý událostmi


Začíná mezidobí Země, kdy jaro pomalu přechází do letního období a zároveň jsou v aktivitě naše játra. V tomto období je nejvíce ohroženo srdce a krevní oběh. Nezapomeňte proto na pohybovou aktivitu. 


Neposílám vás do fitka, nebojte. Nejlepší je chůze, tedy pěší turistika po městě, přírodou nebo po horách. Věřte, že svižná chůze je nejzdravější pohyb i pro ty, kteří v průběhu svého života příliš nesportovali. Určitě nezačínejte v tomto období náročné sporty, které jste nikdy nedělali, ohrožujete tím své zdraví. Skvělá jsou i protahovací cvičení v přírodě a plavání.


V dubnu jsou v aktivitě játra, je tedy správný čas na jejich detoxikaci. Játra úzce souvisí s kreativitou, efektivitou práce a schopností reagovat na podněty. Nejdůležitější však je, že játra zjišťují průchodnost, tedy aby vše bylo ve správný čas na správném místě. A my si tuto jejich snahu blokujeme zejména zlostí a emocemi. Játra skladují krev, kterou posílají do oběhu, aby vyživovala ostatní orgány. Bolest očí, suchost očí, špatné vidění či červené oči, za tím vším se mohou skrývat játra.


Hluboký spánek mezi 01: až 03:00 vyživuje oči, nohy, ruce a prsty. 


A jak můžete prospět svým játrům?

Játrům prospívá kopřiva, pažitka, černý sezam nebo slunečnicová semínka. Všechny tyto potraviny podporují krvetvorbu.


Ostropestřec zase játra uvolňuje a lesklokorka podporuje krvetvorbu.

Nejvhodnější úprava jídla v období léta bude vaření ve vodě, dušení, vaření v páře nebo blanšírování. Takže je čas si tyto přípravy natrénovat. Je to období, kdy máme i velký výběr ovoce i zeleniny a můžeme si tak dovolit slupnout něco syrového k obědu, večeři nebo jako moučník. Ovoce doplňuje tekutiny, což je v období sucha důležité. 


Pro letní osvěžení nezapomeňte na mátu, zklidňující meduňku nebo voňavou mateřídoušku, která podporuje trávení stejně jako jahodové, malinové a ostružinové listí. Čerstvé bylinky promněte v ruce, zalijte vodou a nechte louhovat. Sklenku můžete ozdobit čerstvým ovocem, které právě roste, květem máty a plátkem citronu nebo pomeranče.


A co můžete vyzkoušet na svůj talíř?


Dušená salátová okurka s koprovou omáčkou a bramborem

Co potřebujeme: salátovou okurku, brambory (2ks na 1 porci).

Jak na to: salátovou okurku oloupejte a nakrájejte asi na 10 cm dlouhé válečky, které podélně rozpulte a nechte pustit vodu. Brambory uvařte ve slupce, oloupejte a nakrájejte na talíř, přidejte máslo a osolte. Okurku krátce blanšírujte a přidejte k bramborám. Vše přelijte koprovou omáčkou.


Koprová omáčka

Co potřebujeme: 1 lžíci másla, 2 lžíce mouky (jáhlová špaldová apod.), 1 lžičku octa, sůl, nať kopru, ¼ l rostlinné smetany 

Jak na to: v rendlíku rozehřejte máslo, zaprašte moukou a vytvořte světlou jíšku. Zalijte vodou, osolte, přidejte ocet a povařte 10 minut. Poté přidejte smetanu, najemno nasekaný kopr a nechte přejít varem, případně ještě dochuťte.  Já osobně nasekaný kopr zahřejis octem a až pak ho přidávám ho do omáčky. Získá tak lepší aroma.


Chřestová polévka

Co potřebujeme: 10 stonků chřestu, 2 jarní cibulky s natí, 2 brambory, máslo, sůl, pepř

Jak na to: chřest očistěte, brambory oloupejte a obojí nakrájejte na menší kousky. Jarní cibulku očistěte a nakrájejte na kolečka. V rendlíku zpěňte máslo a vše 2 minuty opékejte, zalijte 1l vody a vařte na mírném ohni 20 minut. Rozmixujte, osolte, opepřete a podávejte posypané petrželkou.




Makrela na másle s hlávkovým salátem a dušeným květákem s koriandrovou omáčkou


Co potřebujeme: 1 filet makrely na 1 porci, 3 snítky rozmarýnu, olej, 3 růžičky květáku, 10 listů hlávkového salátu, sůl, pepř, ½ citronu

Jak na to: makrelu osolte a nechte odležet. Listy hlávkového salátu omyjte a nechte okapat. Mezitím uvařte květák ve vroucí osolené vodě. Na pánvi rozehřejte máslo s rozmarýnem a makrelu opečte z obou stran. Na talíř dejte listy salátu a poklaďte je makrelou a vařeným květákem. Podávejte s koriandrovou omáčkou a vařeným bramborem.


Koriandrová omáčka

Co potřebujeme: 5 cm zázvoru, 1 stroužek česneku, 50 g arašídů, 3 lžíce limetkové šťávy, 1 svazek koriandru, 1 chilli paprička (nemusí být), 2 lžíce oleje.

Jak na to: zázvor a česnek oloupejte, a spolu s arašídy jemně rozmixujte, nakonec přidejte limetkovou šťávu. Koriandr nasekejte najemno a vmíchejte do směsi. Pokud budete dávat chilli papričku, nakrájejte ji na tenké plátky. Zakápněte olejem, promíchejte a můžete podávat.  

Ordinace Praha
Poliklinika Maceškův palác
Budečská 32, Praha 2

lien@lien.cz

 

Tel: 602 347 100

Ordinační hodiny
Po - Út 7:00 až 17:00
Středa -  zavřeno
Čtv - Pá 7:00 až 17:00

Objednávky telefonicky
nebo prostřednictvím sms zprávy: 602 347 100. 
Pro objednání nepoužívejte e-mail.

  • Facebook Lien
  • SoundCloud Lien
  • twitter renata lien
  • mailing Renata lien
  • Renata Lien Youtube
  • Linkedin Renata Lien čínská medicína
  • Instagram Renata Lien Čínská medicín

© 2020 by Renata Lien