Začíná mezidobí Země

Měsíc leden je předznamenán jako období přechodu na další sezónu, tentokráte už nás pomalu začíná polechtávat jaro.

Je to období, které nám dává prostor pro náš organizmus, abychom obnovili maximum energetických zásob ledvin.

Vyberte si tento nebo příští víkend na detoxikaci, kdy si odlehčíte stravu, zajděte si na masáž a dejte si detoxikační koupel. Pak již začněte pomalu používat potraviny, které jsou charakteristické pro nadcházející jaro.

Detoxikační víkend

Detoxikační koupel absolvujeme 1x denně, pokud si můžete dovolit vanu, dejte si koupel ve vaně dopoledne. Navečer si pak můžete dopřát detoxikační koupel nohou.

Jakou koupel zvolit?

Celková koupel je koupel, při které je ponořené celé tělo. Voda by neměla být teplejší než 37-38°C. Doba koupání by měla být 20 minut, ne více. Pro koupel určenou k prohřátí těla můžeme teplotu vody zvýšit až na 39°C.

(U této koupele dejte pozor všichni, kdo máte vysoký tlak, křečové žíly nebo arytmii. Pro vás všechny je lepší koupel nohou)


Částečná koupel nohou je vhodná pro všechny.

Jaké bylinky či soli vybrat?

Epsomská sůl

Je významnou součástí mořské vody i některých minerálních vod (Šaratice, Zaječická hořká voda). Tradičně je užívána jako součást solí do koupele a jako součást projímadel. Hořké soli se tradičně používají k léčbě bolavých svalů, sportovních zranění i pro relaxaci, zmírňují stres a obnovují rovnováhu pH těla. Do vany dáváme 2 šálky, na koupel nohou 2 polévkové lžíce.

Odvar z dubové kůry k vnějšímu použití

2 polévkové lžíce dubové kůry zalijeme 250 ml studené vody, přivedeme do varu a 10 minut povaříme, scedíme. Užíváme k omývání postižených míst nebo na obklady.


Odvar z jehličí na bolavé svaly a jarní únavu

Látky v něm obsažené stimulují prokrvení tkání, uvolňují a zlepšují jejich zásobení potřebnými látkami. Ideální je také borovicový masážní olej, který napomáhá nejen k uvolnění svalstva, ale je také proti artritidě a revmatu. Na jaře nasbírejte zelené výhonky rašící na větvích, ne ale delší než 12 cm. Hrst čerstvých zelených výhonků svaříme 15 minut s 1l vody a nalijeme do vany s teplou vodou nebo vlijeme do umyvadla na koupel nohou.

A co si uvaříme při detoxikaci?

Vhodné by bylo již v týdnu před detoxikačním víkendem vyřadit mléčné výrobky, pečivo, chléb a maso. Po víkendu si pak opět pomalu začněte přecházet na lehčí stravu a pokud je možné, stále se vyhýbejte pečivu, chlebu, mléčným výrobkům a masu.


Pátek


Snídaně

Zeleninový vývar

Co potřebujeme: na vývar: do 1 l vody: 1 mrkev, 1 středně velkou petržel, ¼ celeru, do vývaru vložíme zeleninu dle sezóny a vlastní chuti. Nezapomínáme na zelené části rostlin, kterými hojně sypeme polévku před podáním.

Jak na to: do vody vložíme omytou neloupanou nakrájenou zeleninu. Přivedeme k varu, stáhneme a na mírném ohni vaříme 30 minut. Scedíme. Na trošce oleje nebo másla osmahneme kořenovou zeleninu a pak můžeme přidat brokolici, květák a ke konci zelené listy, podusíme asi 3 minuty, aby zelenina byla křupavá, slijeme a vložíme do zeleninového vývaru. Zdobíme zelenými natěmi.

Oběd

Zapečený řapíkatý celer s fenyklem

Co potřebujeme: 400g řapíkatého celeru, 2 hlavičky fenyklu, červenou cibuli, 2 stroužky česneku, 1 jarní cibulku, petrželku, olej sůl a pepř, černé olivy.


Jak na to: řapíkatý celer nakrájíme na 5 cm dlouhé proužky, očištěný fenykl nakrájíme na čtvrtky, cibuli na kolečka, česnek a jarní cibulku na plátky. Vše blanšírujeme ve slané vodě nebo povaříme 10 minut v páře. Připravíme si 4 čtverce z alobalu a do každého položíme část vařené zeleniny. Přidáme petržel, sůl, pepř a po jedné lžíci olivového oleje do každého balíčku. Pečeme na 200°C 20 minut. Olivy nakrájíme nadrobno, promícháme je s olejem, pepřem a solí. Upečené balíčky necháme trochu vychladnout a před podáváním ozdobíme olivami.

Večeře

Salát z červené řepy

Co potřebujeme: 1 porce - 2 malé červené řepy, olivový olej, kopr, špetka soli

Jak na to: červenou řepu uvaříme a nakrájíme na kostičky, zakapeme olivovým olejem, nasypeme najemno nakrájený kopr, osolíme a promícháme. Podáváme s malou kompotovou miskou vařené rýže, kterou uvaříme se špetkou šafránu a posypeme zelenou natí.


Sobota


Snídaně

Jáhlový vývar

Co potřebujeme: 2 polévkové lžíce obiloviny, 1 l vody, špetku soli, (špetku šafránu nebo kurkumy – není nutné).

Jak na to: obilovinu s vodou přivedeme k varu a stáhneme a vaříme 2 hodiny. Pak jíme každý den nalačno 1 misku. Můžeme obohatit jarní cibulkou nebo zelenými natěmi.


Oběd

Dušená mrkev se zázvorem

Co potřebujeme: na 1 porci – 4 mrkve, 1 kávovou lžičku másla nebo olivového oleje, špetku soli, 1 polévkovou lžíci na proužky nakrájeného syrového zázvoru na nudličky, pažitku, 1 lžíci medu, pažitku na posypání

Jak na to: mrkev oškrábeme, opláchneme a nakrájíme na slabá kolečka. Mrkev a zázvor podusíme na másle či oleji doměkka a na konci vmícháme lžíci medu. Podáváme posypané pažitkou.

Večeře

Zelená polévka z jarních bylinek

Co potřebujeme: po hrsti listového špenátu, polníčku, šťovíku, jahodového listí, petrželky, pažitky, případně i bazalky, listového salátu, kopřivy, medvědí česnek. Nelámejte si hlavu, listy můžete libovolně měnit dle možností., 50g másla, 2 žloutky, 1 lžíci mouky, sůl.

Jak na to: bylinky přebereme, omyjeme a nasekáme najemno. Z másla připravíme světlou jíšku, přidáme bylinky a asi 3 minuty je v jíšce osmažíme. Zalijeme ¾ l vody, osolíme a krátce povaříme. Nakonec ji zahustíme rozkvedlanými žloutky a podáváme.


Neděle


Snídaně

Zeleninový vývar pro detoxikační dietu

Co potřebujeme: 2l vody, 1 kávovou lžičku Keltské soli, 5 plátků kořene zázvoru, 2 mrkve, 3 stvoly řapíkatého celeru, 115g nasekaného zelí, 175g nasekaného špenátu, 225g nakrájené dýně na kostičky, 5 shiitake, 1 nasekanou tykev, 1 trs petrželové nati.

Jak na to: přivedeme k varu, stáhneme a vaříme, dokud se ½ vody nevyvaří. Přecedíme vývar a podáváme.

Oběd

Pohankové rizoto se zeleninou

Co potřebujeme: pohanku, špetku soli, na špičku nože šafránu, 1 mrkev, 1 petržel, hrst čerstvých kopřiv, špenátu nebo čínské zelí, 1 kávovou lžičku másla nebo oleje.

Jak na to: pohanku propláchneme a uvaříme s (cca 15 minut) se špetkou soli a přidáme šafrán. Uvařenou pohanku propláchneme studenou vodou a necháme odkapat. Oloupeme mrkev, petržel a nakrájíme na slabá kolečka, špenát nebo kopřivy nasekáme na proužky. Pánev lehce pomažeme olejem a vhodíme zeleninu, kterou jemně podlijeme vodou a dusíme do změknutí, nakonec přidáme listy špenátu nebo kopřivy. Pak smícháme s pohankou a sypeme zelenou natí.

Večeře

Celerový salát

Co potřebujeme: 1 celer, sůl, 2 lžíce vinného octa, olej, zelené natě.

Jak na to: celer omyjeme a neloupaný ho uvaříme. Pozor, ať celer nerozvaříte. Necháme ho vychladnout, oloupeme ho a nakrájíme na kostičky. Osolíme, okořeníme a zakapeme olejem a sypeme zelenou natí.